duminică, 28 aprilie 2013

Cum sa obtii mai usor viza J1?


O sa schitez putin despre ce au fost intrebati altii si alte chestiute piperate !

----- Exista un consul mai al naibii. Nu e rau, dar citindu-l am observat ca daca nu stii sa raspunzi prompt  si te cam fastacesti el e mai sensibil. Si nu stiu cum, s-a nimerit ca o gramada de studenti ce aveau restante sa nimereasca la el. Si la multi le-a fost aiurea. Dar vina a fost a lor. Cum arata? E un domn de statura medie, slab (adica normal) de vreo 40 de ani, blond (cred) si bineinteles pare asa mai european la fata, si !! are ochelari. Asadar e inconfundabil. In 90% din cazuri prima intrebare pusa de el este ” Ce ai citit in pamflet?/ Ce drepturi ai citit ca ai?”
Acum, la un moment dat a mers un student si ori nu stia engleza, ori avea emotii si poate trac, ori nu citise, dar nu a reusit sa scoata un cuvant cand l-a intrebat. Evident era prima intrebare. L-a trimis la loc sa citeasca pamfletul si a zis ca il cheama putin mai tarziu. Dupa vreo 3-4 alti studenti l-a chemat iarasi. Nu stiu ce i-a raspuns, ideea e ca se poate sa fie si asa. Iar la un momet dat dupa ce l-a trimis inapoi s-a auzit o voce in difuzoare spunand  ca, chiar trebuie sa citim ce scrie, pentru ca vom fi intrebati.
Acest consul, se mai intampla sa strige el insusi pe cate unii, dupa numele lor. Si evident ca nu poate pronunta romaneste corect. Asa ca atentie sa nu cumva te strige si sa nu-ti dai seama ca esti tu, am vazut ca schita nerabdare daca mai striga inca o data. In plus, deasupra ghiseului scrie ce numar urmeaza, asa ca fii pe faza si nu astepta sa te strige. Cand vezi ca se apropie numarul tau, fii gata sa mergi la ghiseu cu actele.

Au fost cativa studenti care aveau restante. Consulul intreaba: vad ca ai aici cateva (la toti erasu mai multe restante) materii picate. Poti sa-mi spui de ce?  Trebuie sa raspunzi profesionist, nu te juca cu asta. Nu te balbaii. Nu incepe cu ”weell” sau ”ăăăă”. Arata ca stii despre ce e vorba si raspunde vesel, daca poti zambeste sa se simta in tonul vocii ca esti stapan pe situatie.
In nici un caz nu-i spune:
- am fost bolnav si nu am avut cand sa invat, sau am fost in spital...,
- am lucrat in aceasi perioada cu examenele si nu am ajuns la examene/nu am avut suficient timp sa invat,
- proful e mai sever si ne-a dat un examen greu,
- nu spune „aa, da, stiu, dar nu e nici o problema ca o se le iau„ fara sa ii spui concret cand sau ceva de genul.

Si daca ii spui ca o sa le iei, nu spune ca in toamna (doar nu vei fi in romania, daca iei viza, deci e fals), sau ca la anul. Nuuu. Cel mai bine e sa spui, ca ai dat deja aceste examene, dar fie inca nu ai primit notele, fie ca nu au apucat sa ti le treaca in catalog cand ti-ai scos foaia matricola. Acesta e cel mai bun raspuns!

Toate raspunsurile date mai sus, au fost reale, le-am auzit eu de la cei de acolo si credeti-ma ca, consulul le-a spus, „rezolva-ti cu examenele restante si vino in iunie (cand ei spuneau ca vor da iar examenele). Deeci... cum sa spui ca ai fost bolnav? Serios? Auzind, nu stiam daca sa rad sau sa plang pentru acei studenti. Imi venea sa merg la ei sa ii scutur putin ca sa se trezeasca. Unde mai pui ca unul dintre ei, nu a putut accepta refuzul si s-a luat la o mica harta cu consulul J spunea romanasul nostru: pai nu inteleg de ce e o problema ca am restanta. Nu are nici un sens, v-am spus ca o sa dau examenul iarasi si o sa-l iau. Saracul...

Un sfat personal daca ai restante: spune un neo-adevar. 1. Ca ai dat deja examenul/ele si ca inca nu au apucat sa treaca nota dar ca l-ai luat, sau ca urmeaza sa vina nota dar stii ca vei lua pentru ca... 2. Spune-i ceva care sa arate ca esti o persoana care se implica. Americanii adora asta. Spune ca in sesiune erai implicat in voluntariat... sau ceva de genul. Ca faceai un  internship pe domeniul tau si etc... inventeaza. Fii creativ! In orice caz, orice vei spune (chiar ca proful e mai sever, sau ca ai avut multe examene, de exemplu, la medicina ai vreo 12, deci  ai avut fff mult de invatat)  arata-i consulului ca faci ceva in directia rezolvarii. Adauga ca, fie ai dat acum examenele de curand (cum spuneam mai sus), fie ca vei da examenele pana pleci.

------In afara de aceste 2 intrebari majore, nu prea te intreaba mare lucru. Adica, din pamflet si despre restante. Am mai auzit intrebari de genul: ce lucreaza parintii tai, cine iti plateste aceasta excursie in sua, unde o sa mergi si ce o sa faci, ce vrei sa vizitezi, ai rude sau prieteni in sua (mai bine spune nu, daca aceste rude/prieteni nu sunt cumva familia ta, nu are rost sa te complici pentru niste rude de gradul 2, 3 sau niste prieteni care ei oricum nu au de unde stii ca ii ai); daca ai mai fost, nici nu are rost sa spun ce intrebari ti se pun fiindca stii deja.

------Consulul la care am nimerit eu era un domn de culoare, imi amintea de agentul Reynolds din serialul Lie to me. Foarte de treaba, dupa cum am mai spus, el tot pleca de la ghiseu si cand revenea parea grabit, poate si de asta nu m-a intrebat nimic. Cei care au fost la el, tot asa, au terminat repede (poate a avut o zi digestiva mai proasta :P)

In loc de urare de succes :
A fost o tipa acolo, care raspundea la intrebari ca un robot. Cred ca nu stia engleza deloc si a invatat pe dinafara  toate intrebarile cat de cat posibil a-i fi adresate. S-a corectat de doua ori, neincepand bine raspunsulJ si vorbea ca si cum ar avea o caseta care mergea, in loc de gura ei. Pe bune, asa ceva nu vezi des. A luat viza evident, si chiar de la consulul acela  cu ochelari. Concluzie? Fii pregatit daca te stii mai slab de inger.

(eu nu m-am stresat, am citit din pliant atunci pe loc, nu retineam nimic, decat 2-3 drepturi, dar nu-mi faceam griji. Deci daca esti light asa va fi si interviul. Dar daca te faci tot marunt si curge apa pe tine, asa va fi interviul-din perspectiva ta. Cum gandesti asa gasesti.

E o nimica toata, please Keep Breathing at Noraml Rate!

And have a great time in Bucharest! (fiindca busul 301 trece pe langa parcul Herastrau, recomand ca la plecare, daca nu va grabiti, sa coborati la statia Parcul Herastrau si sa va bucurati de liniste si peisaj!!!!)

Si urarea de succes:

SUCCES! :)  
+++ Link spre poze pamflet US Department State cu drepturile AICI  (necesar la intrerviu) +++



2 comentarii:

  1. Buna!
    Multumim ca ai impartasit cu noi experienta ta la ambasada! Am cateva intrabari totusi:
    Au fost studenti care au luat viza si cu mai multe restante? (sa zicem 4) Cat ai asteptat tu ai vazut si studenti care au picat? Imi este cam frica de ambasada:)).

    RăspundețiȘtergere
    Răspunsuri
    1. Salut Marius!
      Cat timp am stat eu înăuntru nu am auzit consulul sa spună ca ai x număr de restante... Nu contează cate ai, ei te intreaba de ce o ai si depinde de ce răspunzi, poti lua sau nu viza.

      O persoana parca a fost sfătuită e Consul sa își rezolve restantele si sa revină apoi.. Astea au fost exact cuvintele consulului.

      Eu ca sfat si încurajare te îndemn sa ai încredere in tine si in scopul tau, si sa te pregătești pentru succes!

      Think positive have the right attitude and answers and you're gonna make it to US!

      Ștergere